Algemene Voorwaarden wijkverpleging ZoAa

1. Definities

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

  • Cliënt: de persoon die op basis van een Indicatie Zorg ontvangt van ZoAa;
  • Indicatie: door een onafhankelijke wijkverpleegkundige opgesteld document waarin de aard, omvang en duur van de zorg is vastgelegd.
  • Vertegenwoordiger: de persoon die bevoegd is een Cliënt te vertegenwoordigen, zijnde een curator, mentor, gevolmachtigde en/of een vertegenwoordiger in de zin van artikel 7:465 BW;
  • ZoAa: de besloten vennootschap ZoAa B.V., ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 82303215;
  • Zorg: zorg die bestaat uit wijkverpleegkundige zorg, zoals bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) het verplegen, verzorgen en/of begeleiden van Cliënt conform de daartoe strekkende Indicatie, inclusief het opstellen van de Indicatie;
  • Zorgplan: het Zorgplan dat dient ter uitvoering van de Zorg en wordt bij aanvang van de verlening van Zorg in overleg met Cliënt opgesteld;

 

2. Toepasselijkheid

De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de Zorg die door ZoAa aan Cliënt wordt geleverd.

3. Kwaliteit en bijhouden dossier

3.1 ZoAa levert verantwoorde Zorg en voldoet aan de toepasselijke wet- en regelgeving over de kwaliteit van de Zorg. ZoAa handelt daarbij in overeenstemming met de op haar rustende verantwoordelijkheid die voortvloeit uit de stand van de wetenschap en praktijk en de voor haar geldende professionele standaard.

3.2 ZoAa richt een dossier in met betrekking tot de Zorg aan Cliënt. Het dossier voldoet aan de eisen die daarvoor gelden op grond van de geldende wet- en regelgeving. Het Zorgplan wordt opgenomen in het dossier.

3.3  Voor gegevens uit het dossier geldt een bewaartermijn van twintig jaar vanaf de laatste wijziging in het dossier of zoveel langer als op grond van wet- en regelgeving nodig is. Na de bewaartermijn wordt het dossier vernietigd.

4. Zorgplan en machtiging

4.1  Bij aanvang van de Zorg wordt in overleg met Cliënt een (digitaal) Zorgplan opgesteld. Daarin worden de afspraken over de uitvoering van de Zorg vastgelegd.

4.2 ZoAa spant zich in om overeenstemming met Cliënt te bereiken over het Zorgplan. ZoAa houdt bij het vastleggen, de evaluatie of actualisering van het Zorgplan zoveel mogelijk rekening met de wensen, voorkeuren, mogelijkheden en beperkingen van Cliënt.

4.3 ZoAa is niet gecontracteerd met zorgverzekeraars. In de meeste gevallen is er toestemming (een ‘machtiging’) nodig van de zorgverzekeraar om aanspraak te kunnen maken op vergoeding voor de Zorg. De wijkverpleegkundige van ZoAa helpt met het aanvragen van deze machtiging. Cliënt zal daarvoor alle nodige informatie aan ZoAa verstrekken en de toestemmingsverklaring, zodra deze door de zorgverzekeraar is afgegeven, onverwijld met ZoAa delen.

4.4  Let op: pas nadat de machtiging is afgegeven, kan Cliëntfacturen voor de zorg bij de zorgverzekeraar indienen! Indien Cliënt niet voldoende meewerkt aan het verkrijgen van de machtiging, komen de zorgkosten voor rekening en risico van Cliënt.

5. Tarieven en vergoeding

5.1  Voor de geleverde Zorg is Cliënt aan ZoAa een vergoeding verschuldigd. ZoAa hanteert de door de Nederlandse Zorgautoriteit vastgestelde geldende tarieven voor de betreffende Zorg. De relevante tarieven voor het jaar 2024 zijn:

  • Persoonlijke verzorging € 67,94 per uur
  • Oproepbare verzorging € 72,76 per uur
  • Verpleging € 88,35 per uur
  • Oproepbare verpleging € 87,74 per uur
  • Gespecialiseerde verpleging € 110,81 per uur
  • Advies, instructie en voorlichting € 107,82 per uur.

Als de tarieven van de Nederlandse Zorgautoriteit wijzigen, wat in ieder geval jaarlijks per 1 januari het geval is, wijzigen ook de tarieven die ZoAa hanteert. Cliënt stemt daarmee in. ZoAa informeert Cliënt over een eventuele tariefswijziging.

5.2 ZoAa stuurt Cliënt maandelijks een gespecificeerde factuur voor de geleverde zorg.

5.3  Cliënt betaalt facturen aan ZoAa vóór het verstrijken van op facturen vermelde vervaldatum. Als de Cliënt denkt zwaarwegende redenen te hebben die overschrijden van de vervaldatum billijken, treedt hij/zij hier binnen acht (8) dagen na ontvangst van factuur over in overleg met ZoAa. ZoAa beoordeelt dan of, en in hoeverre zij de betaaltermijn kan verlengen.

5.4 Cliënt declareert zélf facturen van ZoAa zo spoedig mogelijk na ontvangst bij zijn zorgverzekeraar, maar nooit voordat de machtiging zoals beschreven in artikel 4.3 door de zorgverzekeraar is afgegeven.

5.5  Als de zorgverzekeraar de zorgkosten van Cliënt uit één of meer facturen niet volledig aan Cliënt vergoedt – bijvoorbeeld omdat dat ZoAa een niet-gecontracteerde zorgaanbieder is– kan ZoAa overwegen om het restant (het bedrag dat de zorgverzekeraar niet aan Cliënt vergoedt) of een gedeelte hiervan uit coulance aan Cliënt kwijt te schelden. Cliënt dient daarvoor het declaratieoverzicht van haar zorgverzekeraar (te weten het overzicht waaruit blijkt hoeveel er aan Cliënt is vergoed) binnen vijf (5) dagen na ontvangst aan ZoAa toe te zenden. Daarna zal ZoAa de mogelijkheden tot kwijtschelding onderzoeken en Cliënt zo spoedig mogelijk informeren of en in hoeverre Cliënt in aanmerking komt voor kwijtschelding.

5.6  Indien Cliënt één of meer facturen niet aan ZoAa betaalt, is ZoAa gerechtigd tot buitengerechtelijke invordering van de openstaande bedragen, in welk geval alle invorderingskosten voor rekening van Cliënt komen.

6. Informatie vanuit ZoAa

6.1 ZoAa spant zich in zoveel mogelijk informatie te verstrekken aan Cliënt over de Zorg. Ook geeft ZoAa Cliënt informatie over bijvoorbeeld algemene zaken die van belang zijn voor de Zorg, de bereikbaarheid van ZoAa in een noodsituatie, de klachtenregeling en het privacyreglement. Het publiceren van informatie op de website van ZoAa geldt ook als het verstrekken van informatie.

6.2  Cliënt deelt uit zichzelf alle informatie met ZoAa die van belang kan zijn voor het op een goede manier uitvoeren van Zorg.

7. Verhindering en no-show

Cliënt zal ZoAa uiterlijk zesendertig (36) uur voor aanvang van de betreffende Zorg telefonisch te informeren als hij of zij verhinderd is en de betreffende Zorg niet kan ontvangen. Als Cliënt dat niet doet, is ZoAa genoodzaakt de kosten van de gemiste uren Zorg aan Cliënt volledig in rekening brengen. Deze kosten zijn niet verzekerd en kunnen daarom niet worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. Deze komen ook niet voor kwijtschelding door ZoAa in aanmerking.

8. Duur en einde van de Zorg

8.1  De Zorg wordt in beginsel verleend voor de duur van de Indicatie, tenzij een partij de Zorg eerder eindigt.

8.2  Cliënt is bevoegd de Zorg op ieder moment schriftelijk (per e-mail volstaat) op te zeggen. ZoAa maakt van de opzegging een aantekening in het dossier van Cliënt.

8.3  De Zorg kan door ZoAa eenzijdig worden beëindigd. Die opzegging zal aan Cliënt schriftelijk wordt bevestigd, met inachtneming van een redelijke opzegtermijn en als sprake is van een gewichtige reden. Van een gewichtige reden is in ieder geval sprake indien (niet-limitatief):

  • ZoAa de Zorg die de Cliënt nodig heeft niet (meer) kan of mag verlenen, bijvoorbeeld bij een zodanige verandering in zorgvraag dat ZoAa geen goede zorg meer kan bieden of na een nieuwe Indicatie die of nieuw Zorgplan dat niet meer binnen het aanbod past;
  • De Indicatie niet meer geldig is;
  • de Zorg niet langer nodig is, bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) als de wijkverpleegkundige dat beoordeeld heeft. Dan kan de Zorg door ZoAa eerder worden beëindigd dan de Indicatie aangeeft;
  • Cliënt de verplichtingen uit bijvoorbeeld deze Algemene Voorwaarden, huisregels of andere afspraken niet nakomt;
  • Cliënt of zijn/haar Vertegenwoordiger en/of andere naasten zich zodanig gedragen dat het voor de ZoAa niet (meer) mogelijk is om goede Zorg te verlenen te bieden aan de Cliënt en/of andere cliënten;
  • Cliënt of zijn/haar Vertegenwoordiger en/of andere naasten zich zodanig gedragen dat het voor de ZoAa niet (meer) mogelijk is om een veilige werkomgeving te bieden aan haar zorgverlenend personeel;
  • Cliënt en/of zijn Vertegenwoordiger niet voldoende meewerkt aan de uitvoering van de het Zorgplan en/of de Zorg en/of zich niet aan het bepaalde in deze Algemene Voorwaarden of andere gemaakte afspraken houdt;
  • Cliënt financiële verplichtingen niet langer nakomt, bijvoorbeeld als de Cliënt de betaalverplichtingen niet langer nakomt;
  • er andere gewichtige redenen zijn voor de opzegging waardoor het redelijkerwijs niet meer van ZoAa kan worden verwacht dat de Zorg wordt voortgezet.

 

8.4 De Zorg eindigt in elk geval per direct (zonder dat een opzegtermijn in acht hoeft te worden genomen) in de volgende omstandigheden en op de volgende momenten:

  • als de Cliënt overlijdt;
  • met wederzijds goedvinden;
  • als een periode is afgesproken gedurende hoe lang de Zorg wordt geleverd en die periode is verstreken;
  • na een eenzijdige opzegging door Cliënt als bedoeld in dit van dit artikel;
  • indien Cliënt gaat verhuizen en buiten het werkgebied van ZoAa gaat wonen.

 

9. Klachten

9.1 ZoAa heeft schriftelijk een klachtenregeling getroffen voor een effectieve en laagdrempelige opvang en afhandeling van klachten, een en ander overeenkomstig artikel 13 e.v. Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz). De klachtenregeling is gepubliceerd op de website van ZoAa en vindbaar onder https://www.zoaa.nl/klacht-indienen/.

9.2 ZoAa is daarnaast aangesloten bij een erkende Geschilleninstantie, een en ander overeenkomstig artikel 18 e.v. Wkkgz. In de klachtenregeling is opgenomen welke Geschilleninstantie dit betreft.

10. Privacy

ZoAa heeft op de website https://www.zoaa.nl/privacybeleid/ een privacyverklaring opgenomen.
In die privacyverklaring is onder meer beschreven hoe ZoAa omgaat met gegevens van Cliënt, voor welke doelen en op basis van welke grondslagen ZoAa persoonsgegevens verwerkt, hoe lang ZoAapersoonsgegevens bewaart, welke privacyrechten Cliënt (en andere betrokkenen) hebben, waar Cliënt een privacyklacht kan indienen en welke maatregelen ZoAa neemt om de privacy van Cliënt te beschermen.

Daarnaast beschikt ZoAa over een privacybeleid. Daarin is, naast bovengenoemde aspecten, onder meer beschreven welke categorieën persoonsgegevens ZoAa verwerkt, hoe ZoAa voldoet aan de beginselen op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en hoe de inzage is ingeregeld. Ook het privacybeleid wordt op de website van ZoAa gepubliceerd.

11. Geldigheid en wijziging Algemene Voorwaarden

11.1  Indien een of meerdere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden nietig dan wel onverbindend mocht blijken te zijn, bijvoorbeeld door een (toekomstige) wijziging in wet- en regelgeving, blijven de overige bepalingen gelden. ZoAa zal in dat geval de nietige dan wel onverbindende bepaling(en) vervangen door een bepaling die wel verbindend is en waarvan de strekking zoveel mogelijk dezelfde is als die van de te vervangen bepaling(en).

11.2 ZoAa behoudt zich het recht om deze Algemene voorwaarden te wijzigen.

12. Rechtskeuze

Op iedere opdracht is uitsluitend Nederlands recht toepasselijk. Eventuele klachten en geschillen kunnen uitsluitend worden voorgelegd aan ZoAa, de Nederlandse rechter of aan een Nederlandse geschillencommissie conform de klachtenregeling als bedoeld in artikel 9 van deze Algemene voorwaarden.